Om Furulund

Två elever tittar på varandra framför entrén på skolgården

Furulundsskolan är den lilla skolan med det stora hjärtat. Foto: Sölvesborgs kommun

Furulundsskolan är en del av Sölvesborgs kommun. Här går cirka 650 elever från sydöstra Sverige. Vi är den lilla skolan med det stora hjärtat och det syns i allt vi gör. Vi ger våra elever förutsättningar att växa inför framtiden. Hos oss står kunskap i centrum och vi når tillsammans med våra elever framgång. Välkommen!

Om Furulundsskolan

Furulundsskolan, med både gymnasieskola och anpassad gymnasieskola, tillhör från och med årsskiftet 2021- 2022 Sölvesborgs kommun. Skolan har nio nationella program och en nationellt godkänd idrottsutbildning för fotboll. Här finns även introduktionsprogram samt två program inom ramen för anpassad gymnasieskola.

Undervisningen för de cirka 650 eleverna bedrivs på tre olika platser: Furulundsskolan, Tekniskt lärcenter i Sölvesborg samt på Furubygg i Bromölla.

Den lilla skolan med det stora hjärtat

Vi är den lilla skolan med det stora hjärtat. Det syns i allt vi gör. Vi är måna om att våra elever ska trivas, må bra och få rätt förutsättningar och stöd för att lyckas med sina studier. Våra engagerade lärare värdesätter elevernas trivsel och ger dem en bra grund att stå på, oavsett om de vill jobba direkt efter studenten eller studera vidare.

Kontaktpolitiker

Varje ny mandatperiod utser barn- och utbildningsnämnden kontaktpolitiker till gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan. Varje program har sina egna kontaktpolitiker.

I deras uppdrag ingår det att:

• Följa och lära känna verksamheten
  • Ha dialog med och vara delaktig i sammanhang där personal, elever och vårdnadshavare finns
  • Dela erfarenheter och kunskap med nämndens övriga politiker
  • Ta del av hur resultat utvecklas för att nå uppsatta mål