Furulundsskolans teknikelever når finalen i Forsknings-SM för första gången

Fabian och Melker är glada över sin finalplats.

Två teknikelever från Furulundsskolan har genom ett imponerande projekt inom ROV (Remotely Operated Vehicle) kvalificerat sig till finalen i Unga Forskares SM för första gången någonsin. Genom sitt stora engagemang, samarbete med NKT Karlskrona och en stark drivkraft har Fabian och Melker, som går sista året på Furulundsskolans tekniska program, tagit sig an en utmaning som nu belönas med en finalplats.

Fabian och Melker som går sista året på Furulundsskolans tekniska program vaknade upp glada, stolta och cirka 2 000 kronor rikare i början av mars. Då stod det klart att de inte bara klarade av semifinalen i tävlingen utställningen unga forskare, utan att deras projekt leder ända vägen till final.
Här kan du läsa mer om finalen Länk till annan webbplats.

Idéen om ROV under gymnasiearbetet

ROV står för Remotely Operated Vechicle och är en fjärrstyrd farkost som arbetar under vatten och kan utföra olika uppdrag. Eleverna fick idéen i samband med gymnasiearbetet. ROV är välanvända världen över och utvecklas hela tiden då de kan anpassas och fungerar för många olika arbetsuppgifter. Natalie Petersson, lärare på tekniska programmet på Furulundsskolan förklarar djupare:

Syftet med projektet är att utveckla och bygga en ROV med de resurser och kunskap som vi har tillgång till. Detta innebär att vi har en begränsad budget och fått ta hjälp när vi fastnat. Målet med ROV:en är att skapa en modell som kan manövereras men som även kan anpassas för olika projekt i framtiden. Projektet blir också ett viktigt tillfälle för oss att lära oss hur ett riktigt ingenjörsprojekt fungerar, genom alla de viktiga delarna som finns i ett projektarbete.

Teknisk kompetens, problemlösning och engagemang är nyckeln

Natalie Petersson, lärare på tekniska programmet på Furulundsskolan är stolt men inte förvånad:

Det är fantastiskt att se dem lyckas. Fabian och Melker visar inte bara upp teknisk expertis, utan har med stort engagemang och innovation fått ett kvitto för sitt arbete. Som lärare är jag stolt över att rusta våra elever för framtidens utmaningar och ge dem de bästa förutsättningarna för det.

Deras framgång har inte bara uppmärksammats av juryn i Forsknings-SM utan också betonat den höga kvaliteten på undervisningen och programmen som erbjuds på Furulundsskolan. Elevernas prestationer understryker skolans engagemang för att främja innovation och personlig utveckling hos sina elever.

Nyfiken på att bli en framtida forskare?

Om du med vill läsa en kvalitativ utbildning med engagerade lärare i en trygg och familjär miljö ska du söka dig till Furulundsskolan. Här finns nio nationella program att välja mellan, varav både naturvetenskapliga och tekniska programmet ger goda möjligheter för framtida innovatörer och forskare vars hjärta slår lite hårdare för teknik, matematik och naturvetenskap.