Körkortsutbildning

Kille i förarsätet på bil

Vill du sitta i förarsätet? Ansök om vår körkortsutbildning! Foto: Sölvesborgs kommun

Många jobb kräver körkort. Vi vill att du ska bli anställningsbar och därför erbjuder vi gratis körkortssutbildning till våra elever.

Vi erbjuder alla våra elever som går ett nationellt program möjlighet till körkortsstipendium under sin gymnasietid; din framtid är vårt mål. På Furulundsskolan vill vi öka dina chanser till att få ett jobb. Dina vårdnadshavares ekonomiska förutsättningar ska inte vara avgörande.

Hur fungerar körkortsutbildningen

Om du i årskurs två är i fas med din studieplanering, har god närvaro och följer skolans ordningsregler får du ta del av körkortsutbildningen. Körlektionerna sker utanför skoltid och hålls av körskolor i Sölvesborg. När du börjar höstterminen i årskurs två får du mer information om kriterierna och en ansökningsblankett lämnas ut.

Vad ingår i körkortsutbildningen

I körkortspaketet ingår följande:

• Tio körlektioner à 40 minuter
  • Teoriutbildning: 12 timmars lärarledd undervisning