Barn- och ungdomskultur

Två flickor pysslar vid ett bord med prickig vaxduk.

Pyssel på Sölvesborgs bibliotek.

Sölvesborgs kommun anordnar flera kulturaktiviteter som barn och ungdomar ska kunna ta del av. Kultur ska finnas till för alla, oavsett ålder! Du som är barn eller ungdom ska känna att du har möjligheten att kunna läsa böcker, måla eller spela musik som passar just dig och dina intressen.

Det är fantastiskt att läsa och böcker är en enkel kulturupplevelse som är alldeles gratis. Personalen på stadsbiblioteket i Sölvesborg kan hjälpa dig att välja spännande böcker som passar just dig. Om du tycker om att läsa har du möjlighet att bli en ”biblioteksspanare”. Det innebär att du träffar barnbibliotekarierna för att fika, prata bibliotek och böcker några gånger per termin.

Kulturkarameller

Vi arrangerar allt ifrån barnteater, minibio till pokémonpärlning och pyssel under både höst- och vårterminen. Evenemangen kan vara på något av våra bibliotek, i en av alla fina bygdegårdar i kommunen eller i andra offentliga lokaler och ordnas i samarbete mellan kommunen och våra kulturföreningar.

Alla aktiviteter som arrangeras av Sölvesborgs kommun hittar duevenemangskalendern.  Öppnas i nytt fönster.

Fler evenemang

På Visit Sölvesborg kan du hitta fler evenemang som arrangeras i Sölvesborg
Länk » Visit Sölvesborg evenemangskalender Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Årliga evenemang

Varje år arrangerar Sölvesborgs kommunen större evenemang tillsammans med olika aktörer och föreningar som du är välkommen att delta i alldeles gratis. Under våren arrangeras Konstexplosion. Aktiviteterna skiljer sig från år till år men under konstexplosion brukar vi bland annat låta barn och unga vara delaktiga i konstutställningar eller komma och pyssla under kreativa worshops. I juli arrangeras stadsfestivalen Killebom med massa roligheter under fyra dagar. Och under höstlovsveckan vecka 44 bjuder vi på Kulturkalas.

» Konstexplosion
» Killebom
» Kulturkalas

Kulturläger

Varje sommar anordnas ett kulturläger för kreativa barn och ungdomar. Lägret hålls på dagtid under en veckas tid, där du kan arbeta med hantverk och måleri. På kulturlägret möter du nya vänner, upptäcker kultur i olika former samtidigt som du utvecklas! Lägret är helt gratis. Det serveras ett mindre mellanmål varje dag. Du kan antingen välja om du vill delta på förmiddagarna eller på eftermiddagarna, när det passar dig allra bäst.