SFI

Elever sitter i ett klassrum och läser.

SFI, Vuxenutbildningen i Sölvesborgs kommun.

Svenska för invandrare, SFI, är för dig som vill få grundläggande kunskaper i svenska språket. Du får lära dig att förstå, tala och skriva svenska och lära dig hur det svenska samhället fungerar.

På vuxenutbildningen kan du studera på flera olika nivåer och utifrån dina förutsättningar. Alla våra kurser och utbildningar i skolformen kommunal vuxenutbildning är kostnadsfria.

Ansök till SFI / Kontakta oss

Du kan ansöka till SFI på två sätt, genom att anmäla dig i vår digitala e-tjänst eller genom att kontakta vår studie- och yrkesvägledare. När du har gjort din ansökan genomför vi ett inskrivningssamtal och du blir antagen i mån av plats.

Länk till e-tjänst » Ansök till SFI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du inte möjlighet att ansöka genom vår e-tjänst går det också bra att kontakta vår studie- och yrkesvägledare Maria Knese.
E-post: marie.knese@solvesborg.se

SFI, Svenska för invandrare

Du som har ingen eller kort studiebakgrund kan få grundläggande läs- och skrivundervisning samtidigt som du studerar SFI. SFI består av tre olika studievägar och fyra olika kurser, A, B, C och D.

• Studieväg 1 är för dig som inte har gått i skolan, eller som bara har gått några få år och utgörs av kurserna A, B, C och D.
  • Studieväg 2 är för dig som har läst grundskola eller har en oavslutad gymnasieutbildning, och utgörs av kurserna B, C och D.
  • Studieväg 3 är för dig med god studievana och förmåga att arbeta självständigt, och utgörs av kurserna C och D.

Hitta till oss

Vill du besöka vår verksamhet, hittar du oss på Tekniskt Lärcentrum (TLC), Skånevägen 21 i Sölvesborg.

En rosaröd tegelbyggnad på Skånevägen i Sölvesborg.

Vuxenutbildningen, Skånevägen i Sölvesborg.

Entré till Vuxenutbildningen.