Anpassad utbildning för vuxna

Bilden visar en studerande man i klassrum på vuxenutbildningen i Sölvesborg.

Studerande man i klassrum på vuxenutbildningen. Foto: Sölvesborgs kommun.

På vuxenutbildningen kan du studera på flera olika nivåer och utifrån dina förutsättningar. Alla våra kurser och utbildningar i skolformen kommunal vuxenutbildning är kostnadsfria.

Ansökan

Du kan ansöka till särskild utbildning för vuxna på två sätt, genom att anmäla dig i vår digitala e-tjänst eller genom att ta kontakt med Mikael Norlin.

Länk till e-tjänst » Anpassad utbildning för vuxna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mikael Norlin, lärare
mikael.norlin1@skola.solvesborg.se

Komvux som anpassad utbildning för vuxna – lärvux och lärlingsutbildning

Komvux som anpassad utbildning riktar sig till dig som är en vuxen person (20 år eller äldre) med intellektuell funktionsnedsättning, IF, eller en förvärvad hjärnskada. Vi erbjuder utbildningar på grundläggande och gymnasial nivå. Därtill har vi en lärlingsutbildning för dig som vill få yrkeserfarenhet och komma närmare arbetslivet.

Målet för utbildningen är att du ska få stöd och stimuleras i ditt lärande. Du ska också få möjlighet att utveckla dina kunskaper och din kompetens för att stärka din ställning i arbets- och samhällslivet samt främja din personliga utveckling.

Vi arbetar med dig som elev i centrum för att du ska få en känsla av sammanhang. Utbildningen anpassas utifrån just dina behov och förutsättningar. Du läser i små grupper och du studerar i din egen takt. Vi arbetar mycket praktiskt i olika projekt. Bland annat sköter vi om ekopilotparken i Ynde i samarbete med Naturpedagogiskt centrum i Sölvesborg.

Lärlingsutbildning

Lärlingsutbildningen är för dig som vill ha en grundläggande yrkesutbildning, ökad arbetslivserfarenhet och möjlighet att under en handledares ledning få kunskaper inom ett yrkesområde. Vi hittar en arbetsplats just för dig. Utbildningens längd är minst ett år. En dag i veckan studerar du på plats i skolan och resterade del är du på din arbetsplats. Tillsammans med dig gör vi en studieplan som utgår från dina förutsättningar och behov.

Målet med utbildningen är att ge dig ökade yrkeskunskaper och öka möjligheten till anställning. Till viss del samarbetar vi med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Du är välkommen att göra ett studiebesök på vuxenutbildningen och träffa våra lärare som gärna berättar mer.

Hitta till oss

Vill du besöka vår verksamhet, hittar du oss på Tekniskt Lärcentrum (TLC), Skånevägen 21 i Sölvesborg.

En rosaröd tegelbyggnad på Skånevägen i Sölvesborg.

Vuxenutbildningen, Skånevägen i Sölvesborg.

Entré till Vuxenutbildningen.